Wednesday, July 15, 2009

Bukan isu sensasi pun..

Mak oi..penatnya la hari ni..hari ni puasa dan hari ni juga jadual mengajar ku yang paling pack sekali..huh,tekak kering ko..kalau bulan puasa nanti macam mane la..sangat mencabar betul la jadi cikgu sekarang ni..aku tak leh la cite bebanyakkan,kang tak pasal-pasal blog aku kena sita..hahaha..yang pasti sangat mencabar sebenarnya nak mendidik anak bangsa ni..kena penuh ngan kesabaran yang tinggi dan kreatif supaya pelajar semua tak boring dan bosan waktu pembelajaran..Bila fikir balik,tak tahu la macam mana zaman eisya besar nanti..ape la pulak cabarannya..Bila dah kat sekolah sekarang ni,dan di comparekan ngan waktu zaman daku belajar dulu,memang la jauh sangat berbeza..memang la berbeza dari segi kecanggihan teknologinyakan,tapi bebudak pun berbeza tau..kalau baca dalam paper sekarang ni,bermacam-macam kes pelajar sekolah..dengan perempuan pun sama naik sekali..Tapi keazaman ku tetap tinggi untuk mendidik anak bangsa ni..Sape lagikan kalau bukan kita yang membela nasib bangsa kita..ceh,kalau anak muridku baca ni mesti diketawakan je..Cikgu sangat bersemangat tau..hahaha..

Kadang-kadang tu bila dah berhadapan dengan pelbagai cabaran ni,memang tahap kesabaran ku teruji betul..rasa macam nak rotan je,tapi kang tak pasal-pasal pulak kena report..tapi macam mane pendapat kengkawan daku ni,'Adakah bersalah apabila seorang guru merotan seorang pelajarnya'..beri pendapat ye..memang la ade pelajar yang apabila kita merotan tu dia akan memberontak,tapi kadang-kadang dengan cara itu juga kita leh mengajarkan..biar dia ingat skit kesalahan dia tu..

Sedih tau kalau nak dikenangkan perangai pelajar kita sekarang ni. Nak cakap kurang ajar tu,kang ade yang marah lak..tapi itulah hakikatnya..kadang-kadang bila kita sebagai ibu ni terlalu berlembut dengan anak-anak,tengoklah apa akan jadi dengan masa depannya..banyak sangat contoh depan mata yang berlaku ni..Ada yang dah memang anak dia tu bersalah sebab melawan cikgu,tetap salahkan cikgu jugak.anak dia jugala yang betulnya..anak dia memang baik sangatlah..susah betul kalau berhadapan dengan situasi macam ni..dengan pengalaman ni juga,mengajar daku supaya jangan terlalu manjakan anak..manja tu biarlah berpada-pada..tengokla cite Anakku Sazali tu..hahaha.."yang baik dijadikan tauladan,yang buruk dijadikan sempadan"..(wei,betul ke peribahasa ku itu..)

okla..stop kat sini la..kang banyak cite jadi lak isu panas..'Mak tak bersalah ko'..huhu..

p/s-eisya dah 9 bulan sekarang ni..rindunya zaman eisya kecik-kecik dulu..




9 comments:

lily azliyana @ mama zara said...

yup..cikgu2 skang mmg mencabar. even sy bukan cikgu tp tgk keadaan skang pon dh tau. dulu zmn kite belajar klu setakat rotan n pembaris tu takde pape pon. as pengajaran utk anak murid. tp skang sume benda nk report ngan parents. parents pon mcm tk terbukak minda asyik nk sebelahkan anak. cubela siasat ape salah anak smpai kena rotan kan. mane ade cikgu nk rotan suka2 (emo sbb tgk rmai bdk2 skolah skang dh pndai kurang ajar ngan cikgu. harap2 anak2 kite takkan ikut jejak yg same mase2 akan dtg..huhu)

[-suziey-] said...

waaa pendidik rupenye..hehe..besela tu..cabaran mendidik ank bangsa..sgt murni n mulia pengorbanan mu itu..cewwah:p
pstt..pose ganti ke tuh:p

e.l.i.s.s.m.i.e said...

aku dulu jadik cikgu sandaran sebulan pun dah serik :( budak skang semakin nakal..

syanis said...

huhuhu.. mmg pun ... bebudak sakang makin ganas... laki n pumpuan sama naik... yg pumpuan tu yg xtahan tu...

naurah makwa said...

naura setuju ngan akak..skang budak2 lain macam perangainya..akak posa ek..

ibu_arifa said...

ikutkan hati marah..mmg rasa nk rotan jer bebudak tu..min dulu bila geram/nk tunjuk yg kita ni marah/tegas dan perlu mghukum murid2 tu..min pukul dgn pembaris panjang plastik tu jer..pukul2 meja/white board..paling dasyat pun pukul tapak tgn..tp tu lah..mau tiap2 minggu kena beli baru.

dulu guru ganti..kena ajar 4 matapelajaran..

CuTeMiUt78 said...

eemm memang kan bidang cikgu cikgi sekarang ni amat la mencabar.. budak2 zaman sekarang bukan cam kita dolu2.. yg amat takut ngan cikgu.. sekarang ni.. cikgu plak yg takut ngan anak murid kan. :D

s@yangh@sni said...

didikan cikgu pun penting selain dari ibubapa..
aku dulu pun ingat pesan cikgu yang banyak..
mak abah aku tak dulik sangat hal2 akhirat nie..
nasib baik ler ader cikgu yang baik2..

nba-Nur said...

Owh.. Mama Eisya pun guru ye.. Memang dunia pendidik zaman ini penuh cabaran. Warga pendidik zaman sekarang kena banyak bersabar dengan karenah pelajar2 yg kadangkala menduga iman... Apa2 pun, kena ikhlaskan niat..