Saturday, May 9, 2009

Surat untuk Mak.

Ummi nak syer tentang surat untuk mak ni sempena 'Hari Ibu'. Walaupun dah dibaca beberapa kali tapi setiap kali membacanya mesti mengalir air mata..waaa..ini pun nak menangis.
(emo nye la aku ni ). Buat kita yang masih mempunyai ibu, hargailah dan sayangilah selagi ianya masih ada. Jangan menyesal di kemudian hari. Memang ibu tiada benda yang boleh digantikan..Ummi pun dah jadi ibu...Moga eisya akan menjadi anak yang solehah dan menyayangi ummi dan daddy..Buat kawan-kawan ummi juga 'SELAMAT HARI IBU'


Mak.....
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....
Dah hampir tiga belas bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak bergurau dengan kiter syahdu masih terasa lagi nih....

Mak tau tak.....
itulah terakhir kali nya mak bergurau dgn anak mak yang nakal nih..
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni.....

mak macam dah sedia.....
Seminggu sebelum tu.....
mak suruh kiter tulis nama2 sedara mak.....
Masa tu mak kater kita jgn tak kenal sedara....
Kiter gelak jer…
Mak pon gelak sama..
Emm… bahagianya saat tu…
Masa tu plak 3 minggu sebelum majlis perkahwinan abang.....
kita pun rasa hairan.....
mak tak penah buat gitu.....

pastu mak kemas baju kita dalam rak mak baru beli..
Kiter yang cadangkan mak beli rak tu dari mak beli bekas plastik…
Bising2 mulut mak pon…
Mak ikut gak cadangan kiter…
Tapi yang keluar duit mak jugak…
Masa tu kiter nak tolong pon tak dpt…
Anak mak ni baru berenti keje…

Pastu mak kemas dapur…
Mak kemas rumah…
Mak suruh kita bersihkan rumah..
Tengah rumah dibiarkan kosong…
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

Pastu mak suruh kiter masak sayur kacang mask cili….
Masa tu kiter pelik jugak..
Mana penah mak mintak lauk…
Selalunya mak makan jer apa yang kiter masakkan…
Kita mask sayur…
Kiter goreng cili…
Pastu sebagai lauk tambahan…
Kiter goreng ikan…
Tapi mak ingat tak…
Mak tolak ikan yang kiter makan tu…
Mak kater mak tak nak…
Tapi kiter suruh makan jugak…
Kiter kata penat kita masak…
Last2 mak cubit jugak sikit..
Mungkin nak amik hati anak mak yang nakal ni…

Mak ingat tak…
petang sebelum mak sakit…
Mak berbual dengan kita…
Masa tu tinggal kita berdua jer dalam umah…
Kita urut badan mak…
Mak citer kat kita…
Tentang anak-anak mak…
Mak citer apa yang mak terkilan…
Mak pesan kat kiter macam2…
Buat persiapan ntuk majlis perkahwinan abang…

Tapi kita tak dapat rasa mak nak pegi jauh…
Kiter takut nak fikir…
Kalau boleh kiter tak nak kehilangan mak..
Sebab tu kiter takut nak fikir…

Mak…
Kiter ingat lagi..
Biler mak mengah…
Kita telefon abang suruh dtg..
Masa tu tinggal kita dengan mak dan dengan cucu mak sorang jer kat dalam umah…
Mak marah kiter…
Mak kata kita jangan menyusahkan orang…

Mak…
Maafkan kiter…
Kita bukan tak dengar cakap mak…
Tapi kita risau tengok mak tak bermaya…
Kita risau tengok mak terbatuk tak henti…
Kita risau tengok mak mengah…

Mak…
Mak ingat tak…
Ada satu hari mak mengerang…
Kiter cemas sgt masa tu…
Kita sorang je kat umah..
Kredit nak call kita takda…
Last2 kita mesej kakak…
Kita dah kelam kabut masa tu..
Air mata kita mengalir tak henti2…
Kita cari ubat mak…
Tiba2 kita dengar mak kata pada kita…
‘penat kau jaga aku…’
Masa tu kita tegah mak cakap mcm tu..
Mak lagi penat jaga kita masa kecik2 dulu…

Mak ingat tak…
Masa kakak sampai…
Kakak pujuk mak pegi hospital…
Tapi mak tak nak..
Puas kita dengar kakak pujuk mak…
Mak memang degil…
Kalau tak silap kiter…
Anak mak yang sorang ni ikut perangai degil mak…
Last2 mak beralah jugak…
Kalaulah mak tahu betapa leganya hati kiter…

Mak.....
Hari tu hari Isnin 07/05/07, pagi subuh kiter kejut mak bersiap untuk pegi hospital,
Kiter perasan mak dah kejut cucu mak bangun sekolah..
Masa tu kiter terus pegi bilik air utk amik wuduk…
Tapi masa tu kita dengar mak menjerit…
Terus kiter meluru pada mak..

Mak tahu tak…
Masa tu hanya ALLAH jer yang tahu betpa cemasnya kita…
Rupanya strok mak dtg lagik…
Kita dengan abang panggil nama mak…
Tapi mak makin lemah…
kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital....

Mak.....
amponkan kami semua...
kami nak mak sehat...
kami sayang mak...
kami tak mau mak sakit...
kami hantar mak ke hospital....
ampon kan kami yer mak....

Mak.....
Pagi tu kami hantar mak ke hospital
Tapi naik ambulan..
Kiter tak dpt ikut naik ambulan..
Kiter ikut kete kakak jer…
Lepas tu kita call sume anak2 mak…

Mak…
Kalaulah mak tahu betapa anak2 mak ambil berat tentang mak…
Kiter call sume anak2 mak..
Diorang terus dtg tengok mak…
Sume tinggalkan keje…
Terus balik kampung tgk mak…
Kalau mak tahu…
Mesti mak rasa bahagia kan…

Mak tahu tak…
Masa sampai hospital..
Doktor bagitahu kiter..
Dia akan cuba buat yang terbaik…
Tapi 10 minit lepas tu..
Doktor panggil kiter..
Doktor kata mak koma…
Doktor kata kene scan mak…
Doktor kata strok dah serang mak lagi..
Masa tu air mata kiter dah mengalir laju…
Mak ditempatkan di ICU..
Kiter tgk sorang demi sorang anak mak sampai..

Mak tahu tak…
lepas tu kita balik rumah..
Malam tu kita tak dpt tidur..
Kita tgk lauk yang mak minta…
Kita tgk ikan yang kita gorengkan utk mak…
Kita tgk katil mak yang kosong..
Mata kita dah naik bengkak…

Mak tahu tak…
Pagi sebelum mak pegi…
Kita datang kat katil mak dengan adik…
Kita urut kepala mak..
Kita minta ampun dosa2 kita…
Kita harap sangat mak dengar…
Kita sayangkan mak…
Adik kat sebelah dah menangis..
Pastu kita tarik tangan adik ajak keluar…
Ampunkan kita mak…
Bukan kita tak nak temankan mak…
Tapi kita tak nak tgk mak dlm keadaan mcm tu…
Ampunkan kita ye mak…

Mak tahu tak…
Petang tu doktor buat keputusan akhir…
Mak takder harapan lagik…
Doktor bagi dua pilihan je…
Tapi dua2 pilihan tu…mak tetap akan pegi…
Kalaulah ada pilihan yang ketiga…
Tapi apa daya..
ALLAH dah tentukan semuanya..
Kalaulah mak boleh nampak..
Last2 anak2 mak sepakat…
Bawa balik mak ke rumah…
Sekurang2nya sebelum mak pegi..
Kami dapat kepung dengan kalimah ALLAH..

Mak…
Kita masih ingat lagi..
Diorang hntr mak dgn ambulan…
Orang kampung dah sedia…
Mereka hantar kalimah pada mak…
Kita dah tak mampu nak tengok mak…
Kita tengok dr tepi jer..
Hati kita dah jadi kosong..
Sekosong-kosongnyer…

Mak tahu tak…
Masa diorang bagitahu mak dah pegi..
Mak mesti nampak…
Air mata kita mengalir lagi…
Mak mesti nampak…
Kakak menagis tepi kita…
Mak mesti nampak…
Muka sayu anak2 mak..
Tapi kita kene redha…
Kita tak nak mak terseksa…

Mak.....
Kiter masih ingat lagi...
Malam tu anak-anak mak bergilir2 jaga jenazah mak…
Mak mesti nampak..
Kita tak tidur pon…
Mak mesti nampak…
Kita kejut anak2 mak bergilir2 jaga jenazah mak...
Mak mesti nampak diorang baca AL-Quran untuk mak…
Mak mesti nampak…
Pagi tu baru kita dapat bacakan AL-Quran untuk mak…
Kita tak dpt mengadap jenazah mak…
Kita takut kita tak kuat…
Masa kita baca Yassin untuk mak…air mata kita mengalir lagi…

Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
Semua anak2 mak,cucu2 mak dan menantu2 mak mengelilingi mak...
menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
Mak rasa tak....
masa tu kiter sentuh dahi mak....
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Kiter cium dahi mak...
Kita sempat bisik kat mak..
Kita redha mak pegi…
Kita minta ampun atas dosa2 kita..
Airmata kiter tak boleh tahan....

Jam 12:30 tengahari jenazah mak diusung keluar dari rumah....
Mak mesti nampak…
Kita dah berenti nangis…
Sebab dalam hati kita dah redha…
Masa tu hujan…
Kali ketiga al-fatihah dibacakan…
Hujan turun lebat sangat mak…
Seolah-olah bumi turut menangisi pemergian mak…
Mak mesti nampak semua tu kan…kan…

Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....
masa tu malam jumaat selepas maghrib...
Selepas kiter baca yassin ....
entah kenapa biler kat bilik kiter tengok barang2 mak…
semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu...
kiter cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak...
nak cakap dengan mak....
anak mak yang ni dah tak betul kan ...?

Mak tau tak..
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat...
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...
hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

Mak…
Takat ni surat ni kiter tulis.....
kiter nangis ni.....
Masa ni pagi2…
Kita kat ofis…
Pagi2 lagi kita dah sampai…
Mak tentu tahu…
Perangai anak mak yang sorang ni..
Dulu mak selalu bising…
Pukul 6:30pg kita dah sampai sekolah…

Mak…
Kita teringatkan pada mak…
Kita rindu pada mak…
Kiter pakai baju hadiah terakhir dari mak..
Kita ingat lagi..
Mak belikan baju ni..
Mak suruh kita pilih dulu…
Sebelum anak mak yang lain pilih…

Kita tahu..
Mak lebih sayang kita…
Kita tahu…
Mak tak nak anak2 mak yang lain terasa hati…
Tapi kita tak tahu…
Kita dah jadi anak yang terbaik untuk mak ke belum…

Mak....
cukup la sampai sini dulu....
Masa untuk kerja dah sampai…
Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih...
pastu kawan kiter bgtau...
simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...
kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...
akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk unibesiti..
samapi kita dapat keje…
sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..




9 comments:

QQ said...

mmg sedih..selamat hari ibu ummi eisya...moge bahagia selalu..

ibu_arifa said...

hukk..hukk.. memang sedey tul..
pepagi ni ter'emo' lak saya..
selamat hari ibu yer fara!!
kiss utk eisya yer..comel sgt..mcm nak giget2 je pipi dgn badan dia tu.

Fadhlah said...

Ya Allah..menitik air mata nie..

[-suziey-] said...

hhuuhu..sedihnya..bergenang jgk airmata ni..huhu..sayangila ibu kita selagi dia ade didunia ni...
slamat hari ibu:)

Mrs. Adz said...

qq->terima kasih..

ibu arifa->ala sesekali emo tak pela..kenang jasa ibukan..eisya dah ambik kiss tu..sampai tertido kena kiss ngan min..huhu

fadhlah->lelaki yang menangis ni hilang keegoannya..tapi semuanya untuk ibu kan..

suziey->ye betul tu..sementara ibu masih hidupkan..

sayanghasni @ yus said...

selamat hari ibu..
sedihnya baca surat tu..

syareena said...

syahdu hati membacanya...

Ummi Salsabila said...

sedihnye baca surat ni.mengalir air mata nie.hukhuk..
semoga arwah mak eisya tenang disana..
slamat hari ibu..
*nak buat baik & balas jasa mak sementara mak hidup.hukhuk*

mummy_ayu said...

huwaaa...sedihnye...sedih sangat...walaupun kita masih ada ibu, kita rasa kita dapat faham perasan bila dah tak de ibu...