Thursday, January 7, 2010

Jika Manusia...

Nikmat Allah itu terlalu banyak,
sampai kita tak mampu menjaga kualitinya
tidak sempat mensyukuri segalanya.


Kadang kala aku merasa
Si buta itu hidupnya lebih mulia
walaupun nikmatnya tak seindah manusia biasa.
kita manusia yang punya nikmat sempurna
tidak malu menyalahgunakan nikmat tuhan.
kerap kali tidak menundukkan pandangan
bahagia diulit omongan syaitan
hati legam disalut kehinaan.
mana pergi sifat ihsan?


Sesekali aku merasa
si bisu itu lebih bertuah
lidahnya kaku tak mampu bermadah
Bersih tiada berhelah.
kita manusia yang punya nikmat sempurna
bercerita yang sia-sia
meratah-ratah daging manusia
hilai tawa bagai tak ingat balasan neraka
"bahagia" dihanyut arus dunia.
mana kalimah membesarkan tuhanmu yang esa?


Maafkan aku tuhan
jika syukurku hanya dituturkan dengan kalam2 indah
maafkan aku tuhan
jika syukurku tak sepadan dengan nikmat yang kau berikan
maafkan aku tuhan
jika bermata namun tidak melihat
bermulut tetapi bisu
bertelinga tetapi tuli
dalam menegakkan kalimah kebesaran
memperkukuh paksi kebenaran
maafkan aku tuhan
jika aku meminta yang bukan2
maafkan aku tuhan
jika manusia lebih dijadikan tempat aku mengadu kesedihan
kau berilah aku secebis kekuatan, wahai tuhan yang tiada tandingan.


meminjam kata-kata dari blog adik..tersentuh sangat dengan kata-kata ni 'jika manusia lebih dijadikan tempat aku mengadu kesedihan'..


p/s:-sama-sama kita berfikir

3 comments:

Suziey Ahmad said...

hmm ye la..betapa la kita melupakanNya..spttnya Dia tpt kita mengadu segalanya..

shila ariff said...

yup..manusia patut lebih bersyukur dgn nikmat yang diberiNya..

p/s: bersyukur dengan rezeki dan kehidupan sempurna yg diberkatiNya..Amin...

ibu_Arifa said...

insaf jap baca entry ko ni..